Usługi doradcze w zakresie zagadnień z szeroko pojętej dziedziny bezpieczeństwa i higieny pracy wykonuje kadra specjalistów ds. bhp, posiadająca wymagane kwalifikacje i wiedzę, w tym ekspert ds. bhp Centralnego Instytutu Ochrony Pracy Państwowego Instytutu Badawczego w Warszawie, ekspert akredytowany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości z doświadczeniem w realizacji projektów dotyczących oceny maszyn oraz ergonomicznej oceny stanowisk pracy; biegły sądowy, wykonawca działań związanych ze szkoleniami, techniczną oceną maszyn oraz oceną ergonomiczną stanowisk pracy m.in. w takich firmach, jak:

  • ANIMEX Sp. z o.o. w Warszawie,
  • ANWIL S.A. we Włocławku,
  • Baxter Manufacturing Sp. z o. o. w Lublinie,
  • British American Tobacco Polska S.A. w Augustowie,
  • DANFOSS Poland Sp. z o. o. w Grodzisku Mazowieckim,
  • Grupa Żywiec S.A. Browar w Żywcu, Browar w Elblągu, Browar Zamkowy Cieszyn,
  • “HERBAPOL – LUBLIN” S.A.
  • Mondi Szczecin Sp. z o. o., Mondi Warszawa Sp. z o. o., Mondi BZWP Sp. z o.o. w Bystrzycy Kłodzkiej, Mondi Corrugated Świecie Sp. z o. o., Corrugated Packaging Mondi, Eschenbach, Germany
  • METAL-FACH Sp. z o.o. Sokółka,
  • Pfleiderer Grajewo S.A., Pfleiderer MDF Sp. z o.o., Pfleiderer Prospan S.A.;
  • Sante A. Kowalski Sp. J.w Warszawie;
  • Sealed Air Polska Sp. z o.o. w Ożarowie Mazowieckim,
  • SMP Poland Sp. z o.o. w Białymstoku,
  • Stokvis Tapes Polska Sp. z o.o. w Kowalach,
  • STOCK Polska Sp. z o.o. w Lublinie,
  • STRABAG Sp. z o.o. – Odziały w Augustowie, Hryniewiczach, Biskupcu;
  • Swedspan Polska Sp. z o.o. w Koszkach,
  • TOPSIL GLOBAL w Żabiej Woli,
  • Jednostka Wojskowa w Sulechowie, Jednostka Wojskowa we Wrocławiu,
  • Zakład Łożysk Wielkogabarytowych– Kraśnik Sp. z o.o.
  • ZETKAMA S.A. Ścinawka Średnia.
  • Audyt wstępny.
  • Szkolenia kadry kierowniczej w zakresie systemu zarządzania bhp.
  • Pomoc w ustaleniu celów ogólnych i szczegółowych związanych z bhp.
  • Opracowanie dokumentacji.
  • Szkolenie audytorów wewnętrznych.
  • Audyt wewnętrzny przygotowujący do certyfikacji.
  • Propozycje działań doskonalących system zarządzania.

Celem audytu jest ocena stopnia zgodności z wymaganiami normy BS OHSAS 18001:2007 Zarządzanie Bezpieczeństwem i Higieną Pracy, w tym spełnienie wymagań prawnych w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, co pozwala określić zakres niezbędnych działań do realizacji podczas wdrażania systemu zarządzania, pozyskać dane do harmonogramu wdrożenia tych działań oraz oszacować koszty jego realizacji.

Działania sprawdzające obejmują:

  • przegląd dokumentacji,
  • przegląd procesów pracy i stanowisk,
  • przegląd wyposażenia i budynków pracy,
  • przegląd środków ograniczających lub eliminujących ryzyko pracowników,
  • odpowiedzialność kierownictwa w kwestii związanej z poprawą i doskonaleniem obszaru bhp,
  • szkolenia.

Wynik przeprowadzonego audytu – raport, zawierający specyfikację wszystkich podjętych działań oraz uwag z uwzględnieniem wymagań, których firma nie spełnia.

W oparciu o rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 30.10.2002 r. w sprawie minimalnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie użytkowania maszyn przez pracowników podczas pracy (Dz. U. 02.191.1596 z późn. zm. Dz. U. 03.178.1745), ekspert ds. bhp, certyfikowany przez Centralny Instytut Ochrony Pracy Państwowy Instytut Badawczy w Warszawie wykonuje i nadzoruje proces oceny maszyn pod względem spełnienia minimalnych wymagań w dziedzinie bhp.

Działania wykonywane w procesie oceny bezpieczeństwa maszyn

  • przegląd dokumentacji maszyn i instalacji,
  • przygotowanie list kontrolnych wskazujących wymagania w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
  • ocena maszyn i instalacji na zgodność z wymaganiami w dziedzinie bhp, w tym przegląd i sprawdzenie:
    – układu sterowniczego,
    – elementów sterowniczych maszyny,
    – urządzeń ochronnych, w tym osłon i innych ochron przed zagrożeniami;
    – urządzeń informacyjnych, ostrzegawczych i innych zastosowanych środków bezpieczeństwa (znaki i barwy bezpieczeństwa);
    – instalacji elektrycznej;
  • zdefiniowanie działań korygujących i dostosowawczych niezbędnych do wykonania w celu zapewnienia bezpieczeństwa maszyny, popartych materiałem zdjęciowym.

Dostosowanie maszyn do minimalnych wymagań bhp

Etap oceny bezpieczeństwa maszyn na życzenie klienta może zostać rozszerzony o wykonanie działań dostosowujących park maszynowy do minimalnych wymagań bhp.

Wówczas proces oceny i dostosowania maszyn obejmuje wykonanie następując prac:

  • ocena maszyn, zgodnie z wymaganiami rozporządzenia MG z dnia 30.10.2002.r. w sprawie minimalnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie użytkowania maszyn przez pracowników podczas pracy, udokumentowana w postaci list kontrolnych oraz raportów działań dostosowawczych;
  • montaż osłon lub innych urządzeń zabezpieczających przed istniejącymi zagrożeniami, w tym m.in. kurtyn świetlnych;
  • naprawa/montaż/wymiana elementów instalacji elektrycznej,
  • wymiana uszkodzonych elementów sterowniczych maszyn i urządzeń, instalacji elementów sterujących oraz instalacji urządzeń ochronnych , w tym wyłączników zasilania, serwisowych wyłączników prądu, wyłączników krańcowych, wyłączników awaryjnych i innych elementów sterowniczych;
  • znakowanie i opis instalacji przyłączeniowych, wyłączników / zaworów bezpieczeństwa oraz urządzeń informacyjnych;
  • konserwacja maszyn, w tym ich malowanie na uzgodniony kolor;
  • pomiary elektryczne, tj. pomiary rezystancji izolacji oraz skuteczności ochrony przed porażeniem (impedancji pętli zwarcia);
  • pomiary czynników szkodliwych w środowisku pracy (na stanowiskach pracy w obszarach pracy urządzeń objętych przedmiotem zamówienia), tj. poziomu hałasu, zapylenia i oświetlenia światłem sztucznym, udokumentowane sprawozdaniem;
  • ocena ryzyka zawodowego na stanowiskach pracy w obszarach stosowanych maszyn, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, wykonana dla celów skutecznego dostosowania maszyn do wymagań prawnych;
  • aktualizacja instrukcji bezpiecznej obsługi maszyn w zakresie określonym rozporządzeniem w sprawie wymagań minimalnych dla maszyn.

Ocena maszyn oraz instalacji pod kątem wymagań zasadniczych w oparciu o wymagania wg dyrektywy 2006/42/WE

Sporządzanie Dokumentacji Techniczno-Ruchowej maszyn

Ocena zgodności stanowisk pracy z wymaganiami ergonomii pracy zawartymi w przepisach prawa, normach i dyrektywach z zakresu ergonomii, w tym:

  • określenie ciężkości pracy z uwzględnieniem parametrów wpływających na wydajność pracy na danym stanowisku pracy, m.in. wydatku energetycznego i oświetlenia
  • określenie obciążenia układu mieśniowo-szkieletowego oraz ocena ryzyka związanego z ręcznym dźwiganiem ciężarów
  • ocena konstrukcji przestrzennej stanowiska pracy i jej dostosowanie do cech antropometrycznych:
    – obszary widzenia,
    – strefy zasięgu,
    – wysokość pola pracy,
    – uciążliwość wysiłku fizycznego,
  • stanowiska komputerowe:
    – obciążenie narządu wzroku,
    – obciążenie układu mięśniowo – szkieletowego:
    * ustawienie monitora,
    * konstrukcja krzesła,
    * powierzchnia robocza,
    * ustawienie klawiatury,
    * położenie i wysokość podnóżka,

W ocenie ergonomicznej stanowiska pracy tam, gdzie ma to odniesienie, wykonywane są pomiary uzupełniające czynników szkodliwych w środowisku pracy, w tym m.in.:

  • hałasu,
  • pyłu,
  • drgań,
  • czynników chemicznych.

Planowanie i wdrażanie działań zapobiegawczych ograniczających wpływ nieergonomicznych warunków pracy na zdrowie pracownika.

Efekt oceny i zastosowania działań korygujących – usprawnienia redukujące wysiłek fizyczny i obciążenia psychiczne na stanowiskach pracy, wzrost wydajności pracy oraz poprawa bezpieczeństwa i higieny pracy.

Pracodawca ocenia ryzyko zawodowe występujące przy wykonywanych pracach, w szczególności przy doborze wyposażenia stanowisk i miejsc pracy, stosowanych substancji i preparatów chemicznych, biologicznych, rakotwórczych lub mutagennych oraz zmianie organizacji pracy.

(Rozporządzenie MPiPS z dnia 2 marca 2007 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy; Dz. U. z 2007 r. Nr 49 poz. 330).

Podczas oceny ryzyka zawodowego uwzględnia się wszystkie czynniki środowiska pracy występujące przy wykonywanych pracach oraz sposoby wykonywania prac.

Ocenę ryzyka zawodowego przeprowadzamy w następujących etapach:

  • ustalenie i opracowanie wytycznych dla oceny ryzyka zawodowego,
    identyfikacja zagrożeń na stanowiskach pracy, w tym czynnikami chemicznymi i biologicznymi,
  • wykonanie niezbędnych badań środowiska pracy,
  • ocena ryzyka zawodowego i opracowanie działań ograniczających to ryzyko,
  • opracowanie kart analizy ryzyka,
  • zapoznanie pracowników z ryzykiem zawodowym związanym z wykonywaną pracą w formie szkolenia.

Dokument potwierdzający dokonanie oceny ryzyka zawodowego zawiera:

  • opis ocenianego stanowiska pracy, w tym:
    – stosowanych maszyn, narzędzi i materiałów,
    – wykonywanych zadań,
    – występujących na stanowisku niebezpiecznych, szkodliwych i uciążliwych czynników środowiska pracy,
    – stosowanych środków ochrony zbiorowej i indywidualnej,
    – osób pracujących na tym stanowisku;
  • wyniki przeprowadzonej oceny ryzyka zawodowego dla każdego z czynników środowiska pracy oraz niezbędne środki profilaktyczne zmniejszające ryzyko;
  • datę przeprowadzonej oceny oraz osoby dokonujące oceny.

W ramach stałej współpracy proponujemy objęcie nadzorem bhp Państwa firmy, tj. usługę wykonywania zadań służby bezpieczeństwa i higieny pracy, zgodnie z zakresem zadań i odpowiedzialności tej służby określonym w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 109, poz. 704 z dnia 18 września 1997 r., z późn. zm.).

W ramach usługi proponujemy:

  • prowadzenie instruktaży ogólnych w zakresie bhp
  • przeprowadzanie szkoleń okresowych w dziedzinie bhp;
  • konsultacje i doradztwo w zakresie zasad i przepisów bhp,
  • opracowanie niezbędnej dokumentacji bhp (zarządzenia, wykazy,
  • rejestry, tabele norm przydziału odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej),
  • sporządzanie okresowych analiz stanu bhp,
  • audyty stanu bhp,
  • kontrolę warunków pracy,
  • ocenę ryzyka zawodowego oraz propozycje zakresu działań ograniczających to ryzyko,
  • doradztwo w zakresie organizacji i metod pracy na stanowiskach pracy, na których występują czynniki szkodliwe dla zdrowia, uciążliwe lub niebezpieczne oraz doboru środków ochrony zbiorowej i indywidualnej,
  • badania czynników środowiska pracy,
  • ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy,
  • prowadzenie dokumentacji powypadkowej,
  • opracowanie instrukcji obsługi urządzeń oraz instrukcji stanowiskowych,
  • reprezentowanie klienta wobec organów kontroli oraz pomoc w wykonaniu nakazów, decyzji i zarządzeń wydawanych przez Państwową Inspekcję Pracy i Państwową Inspekcję Sanitarną
  • inne usługi według uzgodnienia.

Realizacja kompletu lub wybranych usług jest możliwa także w przypadku jednorazowych zleceń.

  • Powołanie zespołu powypadkowego,
  • wykonanie fotografii i innych dokumentów z miejsca wypadku,
  • przesłuchanie poszkodowanego i świadków wypadku,
  • klasyfikacja prawna wypadku,
  • sporządzenie protokołu powypadkowego,
  • sporządzenie statystycznej karty wypadku przy pracy,
  • założenie rejestru wypadków przy pracy,
  • kompletacja dokumentacji wymaganej przez ZUS przy ubieganiu się o świadczenia należne pracownikowi z tytułu ubezpieczenia społecznego.

Opracowywanie instrukcji bezpiecznej obsługi i użytkowania maszyn, urządzeń i narzędzi oraz występujących u pracodawcy procesów pracy jest jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy wynikających z przepisów prawa pracy.

Służymy pomocą w opracowywaniu Dokumentacji Techniczno-Ruchowych oraz instrukcji bezpiecznej obsługi maszyn i urządzeń.

DTR zawiera następujące elementy:

  • Identyfikacja maszyny.
  • Przeznaczenie.
  • Główne parametry i specyfikacja technologiczna.
  • Warunki przemieszczania i składowania maszyny.
  • Przechowywanie maszyny.
  • Zainstalowanie i przekazanie do eksploatacji (warunki środowiskowe, zasilanie, utylizacja odpadów).
  • Charakterystyka i proces technologiczny (opis, budowa, elementy sterownicze, sygnalizacyjne, osłony i urządzenia zabezpieczające, funkcje bezpieczeństwa, znaki i barwy bezpieczeństwa).
  • Instrukcja pracy (uruchomienie, użytkowanie, wyłączenie normalne i awaryjne).
  • Zagrożenia podczas pracy na maszynie.
  • Niedozwolone użytkowanie maszyny.
  • Usuwanie awarii.
  • Środki ochrony indywidualnej.
  • Instrukcja bezpieczeństwa i higieny pracy.
  • Konserwacja i przeglądy.
  • Wyłączenie z ruchu, demontaż.
  • Transport wewnątrz zakładu.
  • Magazynowanie i złomowanie.
  • Postępowanie w sytuacjach awaryjnych.

 

Instrukcja bezpiecznej obsługi zawiera następujące elementy:

  • Opis elementów sterowniczych.
  • Instrukcja pracy.
  • Instrukcja bezpieczeństwa i higieny pracy:
    – Kwalifikacje pracownika obsługującego maszynę/urządzenie,
    – Czynności przed przystąpieniem do pracy,
    – Czynności pracownika przed uruchomieniem maszyny/urządzenia,
    – Czynności podczas pracy i obsługi maszyny/urządzenia,
    – Czynności zabronione,
    – Czynności pracownika po zakończeniu pracy.
  • Postępowanie w sytuacjach zagrożeń:
    – Pożar,
    – Wypadek,
    – Porażenie prądem elektrycznym.

Kwalifikacja obiektów ze względu na ochronę przeciwpożarową:

  • ustalanie wymagań:
    – budowlanych,
    – instalacyjnych,
    – ewakuacyjnych,
  • ustalanie rodzaju i ilości gaśnic oraz urządzeń przeciwpożarowych w obiektach,
  • określanie zasad ewakuacji ludzi z obiektów,
  • opracowywanie dokumentacji przebiegu praktycznego sprawdzania organizacji i warunków ewakuacji,
  • ustalanie czasookresów przeglądu:
    – gaśnic,
    – urządzeń przeciwpożarowych,
    – instalacji w obiekcie.

Wykwalifikowani pracownicy Panek Sp. z o.o. w Państwa firmie mogą wykonać następujące działania:

  • przeprowadzenie audytu p.poż. wraz ze sporządzaniem protokołów stanu bezpieczeństwa pożarowego,
  • sporządzenie instrukcji bezpieczeństwa pożarowego dla budynków, dostosowanie do istniejących warunków,
  • szkolenie pracowników w zakresie procedur postępowania na wypadek awarii, w tym zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników,
  • opracowanie zarządzeń w sprawie postępowania na wypadek awarii (wypadku, pożaru) w celu ograniczenia skutków potencjalnych zagrożeń wynikających z analizy ryzyka,
  • doradztwo w zakresie metod i organizacji stanowisk pracy, ochrony p.poż. (zagrożenia wybuchem, sprzętu i zabezpieczeń przeciwpożarowych),
  • pomoc w wyposażeniu nadzorowanych obiektów w:
    – instrukcje przeciwpożarowe,
    – wykazy telefonów alarmowych wraz z wykazem pracowników wyznaczonych przez pracodawcę do udzielania pierwszej pomocy i wykonywania działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników,
    – znaki bezpieczeństwa (ewakuacyjne, ochrony p.poż.),
    – tablice informacyjne,
    – sprzęt gaśniczy.
  • wykonywanie przeglądów stanu technicznego hydrantów oraz sprzętu gaśniczego,
  • prowadzenie próbnych ewakuacji,
  • sprawowanie nadzoru nad bezpieczeństwem pożarowym zgodnie z przepisami prawa pracy i p.poż.

W ramach prowadzonej działalności eksperckiej służymy pomocą w opracowywaniu obligatoryjnej dokumentacji w dziedzinie bhp i ppoż. uwzględniającej warunki klienta

Zarządzenia w sprawie:

  • organizacji i przeprowadzania szkoleń w dziedzinie bhp;
    przydziału odzieży roboczej i ochronnej oraz środków ochrony indywidualnej;
  • wypłaty ekwiwalentu pracownikom za pranie odzieży roboczej i ochronnej we własnym zakresie;
  • wypłaty ekwiwalentu pracownikom za stosowanie własnej odzieży spełniającej wymagania bhp;
  • przydziału środków higieny osobistej;
  • przydziału posiłków profilaktycznych i napojów;
  • wykonywania prac szczególnie niebezpiecznych;
  • wykazu prac szczególnie uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia kobiet;
  • wykazu prac wzbronionych młodocianym;
  • wykazu prac wykonywanych przez co najmniej dwie osoby;
  • wykazu prac wymagających szczególnej sprawności psychofizycznej;
  • ergonomii pracy przy monitorach ekranowych i zasad przydziału pracownikom okularów korygujących wzrok;
  • zasad postępowania w razie wypadku przy pracy;
  • czynników rakotwórczych w środowisku pracy.

 

Rejestry:

  • wypadków przy pracy;
  • wypadków w drodze do pracy lub z pracy;
  • chorób zawodowych;
  • wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych, uciążliwych i niebezpiecznych w środowisku pracy;
  • czynników rakotwórczych w środowisku pracy;
  • prowadzonych szkoleń w dziedzinie bhp.

Instrukcje:

  • instrukcje bezpieczeństwa i higieny pracy przy wykonywaniu określonych prac na określonym stanowisku pracy;
  • instrukcje bezpiecznej obsługi maszyn i urządzeń;
  • instrukcje udzielania pierwszej pomocy;
  • instrukcje bezpieczeństwa pożarowego;
  • instrukcje postępowania na wypadek awarii lub innego zagrożenia zdrowia lub życia.